Hopp til innholdet

Vindmøller til Husøy

    Sea-Cargo AS er stolt over å ha sikret transport og logistikk for et stort vindmølle prosjekt for en av verdens største vindmølle produsenter. Kontrakten går ut på å frakte totalt 51 vindmøller fra ulike deler av Europa, som så skal settes opp i Tonstad i Sirdal. Ettersom modulene blir produsert på ulike steder valgte Sea Cargo å sammenstille prosjektet på Husøy.

    Komponenter som naceller, hub enheter, trafoer osv blir lastet i Esbjerg Danmark. Vindmølle bladene blir lastet i Świnoujście Polen, mens tårnseksjonene kommer inn på eget skip fra Asia.

    Tårnseksjonene fra Kina losses først inn på terminalen på Husøy og transporteres til dedikert lagringsområde på den nylig utbygde havnen. Sea-Cargo skipet SC Astrea vil deretter anløpe Husøy to ganger i uken for å flytte komplette vindmøllsett til Kvinesdal. Prosjektet starter i månedsskiftet april/mai.

    Sea-Cargo er stolt over nok engang å ha fått tillitt fra en av de største produsentene i markedet, og ekstra hyggelig er det at oppdraget denne gangen også inkluderer landsiden av prosjektet. Landsiden ivaretas av vårt nye felles stevedoreselskap Haugesund Stevedoring»  
    Dag Tarberg – Direktør Sea-Cargo Agencies & Landbased Services

    Sea-Cargo har bred erfaring med å frakte vindmøller, og har fraktet over 500 komplette møller fordelt på 15 prosjekt siden 2011.  «RORO har ett betydelig fortrinn da det gir en betydelig raskere laste/losse operasjon, samtidig som det begrenser risiko for skade på last.

    Ny rute mellom Polen og Norge

    Det er vindmølle kontrakten som gir grunnlag for den nye RORO ruten mellom Polen og Norge. I tillegg skapes det ett nytt tilbud mellom Polen og Danmark, samt mellom Polen og UK. I Sea Cargo har vi stor tro på lokal tilstedeværelse, slik at vi kan garantere kvalitet i våre kunders varekjede. Vi har derfor nylig satt opp kontor i Świnoujście, som vil jobbe med å utvikle den nye godsruten videre.

    Haugesund Cargo Terminals (Husøy)

    ​Karmsund Havn har nå fullført byggetrinn en av den store terminalutvidelsen på Husøy. I første omgang har utvidelsen bestått i å bygge 70.000 m2 nytt areal, ny containerterminal, ny ro-ro terminal (terminal for rullende last) og etablering av ny kai. Det planlegges senere en terminalutvidelse på ytterligere 90.000 m2, samt utbygging av et industri- og lagerområde på over 100.000 m2.

    Vi er svært stolte over at Sea-Cargo AS har valgt Haugesund Cargo Terminals (Husøy) for dette store prosjektet. Karmsund Havn ønsker å posisjonere seg sterkere innenfor vindsegmentet og vi er glade for at det første, store prosjektet er på plass.
    Tore Gautesen, Havnedirektør, Karmsund Havn. 

    I forbindelse med den videre utviklingen av Haugesund Cargo Terminals, Husøy, har Karmsund Havn investert i en av Nordens største mobile havnekraner. Havnekranen, en Liebherr LHM550, med løftekapasitet på 154 tonn, blir levert første uken i april. Kranen gir helt unike muligheter for tungløft, blant annet med en rekkevidde på hele 54 meter.

    Les også: Første anløp på Haugesund Cargo Terminals på Husøy med NCLs containerskip Coneste

    Shortsea Promotion Centre Norway​ er et kompetansesenter for nærskipsfart. Vi fremskaffer og formidler kunnskap som er nyttig i arbeidet med å gjøre sjøtransportens til en større del av verdikjeden.​​