Drammen Havn inngår et spennende teknologisamarbeid med oppstartsselskapet Granfoss for å effektivisere og gjøre vedlikehold av sjøbunnen mer miljøvennlig ved hjelp av undervannsteknologi. Dette treårige pilotprosjektet er en viktig del av havnens satsing på bærekraftig og teknologidrevet havnedrift.
Granfoss, som ble etablert i 2021, utvikler en revolusjonerende, datadrevet tjeneste basert på teknologi som er en spin-off fra norsk undervannsindustri. Denne teknologien skal effektivisere og gjøre vedlikehold av sjøbunnen i havner mer miljøvennlig ved hjelp av undervannsteknologi.
-Sammen med Granfoss vil vi gå i gang med et pilotprosjekt her i Drammen som strekker seg over tre år. Vi kommer til å tilgjengeliggjøre arealer i Drammen havn slik at teknologien kan testes, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen havn.
Fjerner forurenset sjøbunn med ny teknologi
Mudring er all form for forflytning av løsmasser på eller fra havbunnen, blant annet for å øke seilingsdybden eller fjerne forurenset sjøbunn. De vanligste metodene for mudring i dag er med gravemaskin, grabb eller sugemudring fra vannoverflaten og gjennom vannet. Ved å flytte operasjonen til havbunnen vil Granfoss med sin løsning kunne gjennomføre mudringsarbeidet på en helt ny, effektiv og miljøvennlig måte.
Robotene som Granfoss skal utvikle, «støvsuger» sjøbunnen for løsmasser på en skånsom og miljømessig måte. Deretter beveger de seg bort til undersjøiske dokkingstasjoner som transporterer mudderet til overflaten i et lukket og sammenkoblet rørsystem. På overflaten avvanner Granfoss mudderet for forurenset vann og renser deretter vannet før det slippes ut i sjøen igjen.
Mudring er en global utfordring ved mange av verdens havner og er knyttet både til redusert tilgjengelighet og omfattende forurensning. Behovet for bedre infrastrukturløsninger er tydelig, og vi er svært fornøyde med å få jobbe med å løse noen av disse utfordringene sammen med Drammen Havn.
Solveig Ellila Kristiansen, CEO Granfoss
-Avtalen vi har inngått er et tidlig bevis på viktigheten av dette arbeidet. I løpet av neste år planlegger vi å gå i gang med piloteringen for å demonstrere at teknologien fungerer i et relevant miljø, sier Solveig Ellila Kristiansen, administrerende direktør i Granfoss.
Bidrar til effektiv og teknologidrevet havnedrift
Dagens metoder for mudring av havner og farleder kan ha store og negative effekter på miljøet. Forurensede sedimenter kan spres over større områder og miljøgifter kan overføres til vannet. I tillegg opererer maskinene som benyttes til mudring på fossile drivstoff som bidrar til CO2 utslipp. Vannveien blir også ofte blokkert og utsatt for støybelastning.
Vi har havneområder i dag som må vedlikeholds-mudres og vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Lykkes Granfoss med sin teknologi, vil vi kunne mudre autonomt, utslippsfritt og kontinuerlig uten å forstyrre skipstrafikken.
Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen havn
-For oss er dette samarbeidet et ledd i vår langsiktige strategi om å drive mer miljøvennlig samt satse på effektiv og teknologidrevet havnedrift, sier Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.