En ny pilotstudie fra Statens vegvesen og Kystrederiene viser at sjøtransport kan ha 30–45 % lavere CO₂-utslipp per tonn-km enn tidligere antatt – og betydelig lavere enn tilsvarende lastebiltransport. Tallene gir nå transportkjøpere, havner og myndigheter et langt skarpere beslutningsgrunnlag for å vurdere sjøveiens rolle i et grønt og effektivt transportsystem.
En fersk pilotstudie ledet av Statens vegvesen og Kystrederiene, viser at sjøtransport har langt lavere klimagassutslipp enn tidligere beregnet – og langt lavere enn lastebiltransport.
Pilotstudien viser at godstransport på sjø med moderne fartøyer har betydelig lavere CO₂-utslipp per tonnkm enn vegtransport. De nye og mer presise analysene konkluderer med at utslipp fra skip er mellom 30 og 45 prosent lavere sammenlignet med de gamle beregningene. For noen fartøy er tallene enda lavere.
Read article in english here
Eksempelvis vil et skip med 1500 tonn last som går 100 kilometer, ha et CO2-utslipp på ca 5,5 tonn. Tidligere ville utslippene vært beregnet til 12,1 tonn.
Dette er et gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Nå kan vi slå fast at skip og særlig nyere og mer miljøvennlige skip har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn, sier
Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland gleder seg over de nye tallene, som viser enda høyere reduksjon i CO2-utslipp enn det som er anslått tidligere. Statens vegvesen vekter utslippskutt sammen med pris ved tildeling av asfaltkontrakter. Dette har ført til en halvering i CO2-utslippene fra asfalt fra 2020 til 2025, særlig knyttet til endringer i råstoff og produksjon.
Enklere å velge klimavennlig
Statens vegvesens krav til utslippskutt har også ført til at det er inngått kontrakt om bygging av verdens første hydrogendrevne lasteskip, som skal frakte asfalt og masser langs norskekysten.
For at vi skal lykkes med utslippskutt også innenfor transport av asfalt, er det viktig å dokumentere hva som virker. Disse nye analysene viser at leverandørene våre vil tjene på å investere i nye og mer klimavennlige fartøy.
Ingrid Dahl Hovland, Vegdirektør i Statens Vegvesen
Den nye pilotstudien dokumenterer at det også er en betydelig klimagevinst ved å velge tradisjonelle dieseldrevne fartøy framfor lastebiltransport.
Dette viser at det grønne skiftet også handler om riktige data. Nå har vi tall som tydelig dokumenterer at sjøveien er et klimavennlig alternativ til lastebilen
Eirill Bachmann Mehammer, Direktør for Grønt Skipsfartsprogram
Fra 2024 skal klima og miljø vektes med minst 30 prosent ved alle offentlige anskaffelser. Riktige og oppdaterte EPD-verdier gir dermed sjøtransport en reell konkurransefordel. Dermed kan lavutslippsskip dokumentere sin miljøgevinst og konkurrere på like vilkår.
