Hopp til innholdet

Optimalisert for fremtiden

    Alt gods skal fraktes fra ett sted til et annet, og for miljøet representerer sjøtransport den mest bærekraftige måten. North Sea Container Line tror allikevel det kan gjøres enda bedre. Det er på tide med en omstilling både i tankegang og praksis. Det er på tide med en SeaChange.

    North Sea Container Line (NCL) har lansert konseptet SeaChange med en ambisjon om å skape den mest konkurransedyktige transportkorridoren; på pris, kvalitet, energieffektivitet, pålitelighet og sikkerhet. 

    NCL Vestland ankommer Haugesund 01.04.2025

    Overgangen fra veitransport til sjøtransport hemmes fortsatt av barrierer som ledetid, rutetilbud og fleksibilitet. Gjennom SeaChange forbedres pålitelighet og rutetilbud betydelig, samtidig som det gir et langsiktig og forutsigbart produkt for godseiere og bransjen. Utfordringen for næringslivet i fremtiden vil være tilstrekkelig kapasitet, kostnadseffektive- og sporbare bærekrafts løsninger.

    Målsettingen er å tilby markedet en pålitelig, lønnsom og miljøvennlig løsning, samtidig som dørterskelen for å velge sjøtransport reduseres betraktelig.

    Bente Hetland, CEO i North Sea Container Line

    Ifølge den nasjonale Vareeierundersøkelsen til Shortsea Promotion Centre opplever 85 % av vareeierene veitransport som best på tilgjengelig informasjon. Dette bekrefter at sjøtransport trenger økt synlighet, bedre informasjonsflyt og en mer intuitiv kundeopplevelse. Spørsmålet er om dette løses gjennom mer digital synlighet eller generell kompetanseheving og forenkling av sjøtransportproduktene? NCL sine produkter forenkler hverdagen for næringslivet og leverer pålitelighet over tid.

    Konseptet bygger på skreddersydde, kostnads- og energieffektive skip tilpasset fremtidens miljøskatter og oljepriser.  NCL reduserer dermed kunden og markedets eksponering for volatile energipriser.

    SeaChange Konseptet

    Fundamentet er langsiktige avtaler med industrien, supplert med et sterkt kommersielt produkt for tredjepartslast. Med introduksjonen av de nye skipene NCL Vestland og NCL Nordland i 2025, og Yara Eyde i 2026, erstattes tre eldre fartøy med to moderne metanol-drevne skip, mens Oslofjorden får tilførsel av verdens første ammoniakk-drevne containerskip.

    NCL Vestland
    Illustrasjon North Sea Container Line

    Dette vil gi kundene et mer stabilt og pålitelig tilbud, med riktig balanse mellom kapasitet og frekvens. Fleksibilitet med dual fuel gjør at kunden kan i større grad bestemme hvilket nivå av CO2 de ønsker å kutte ihht kost, i en urolig verden må vi realisere det grønne skiftet stegvis og ikke påføre markedet kost de ikke kan bære.

    Vi bygger en infrastruktur som er tilpasset Norges geografi og eksisterende nettverksløsninger. SeaChange er optimalisert for dagens og fremtidens markedsbehov, og setter en ny standard for sjøtransport.

    Martin Torkelsen, CCO i North Sea Container Line

    Bærekraft er en stadig viktigere faktor i logistikkbeslutninger. Hele 72 % av vareeiere rapporterer at bærekraft vil påvirke deres fremtidige valg. SeaChange leverer 50 % reduksjon i karbonutslipp til samme pris som før, med ytterligere reduksjonsmuligheter gjennom karbonreduserende drivstoff. Allerede i dag er sjøtransport mellom 35-70% mer energieffektivt enn landtransport.

    • Europavei 1 (moderskip): En maritim «Autobahn» for rask, effektiv og pålitelig transport av store volum mellom Norge og strategiske havner i Europa.
    • Riksvei 1 (datterskip): Mindre skip som kobler distriktene i Norge til Europavei 1, og gir ukentlige anløp til mindre kommersielle havner eller industrikaier med begrensede innseilingsmuligheter.
    NCL Shuttle
    Illustrasjon North Sea Container Line

    Dåpen av første nybygg vil foregå i Haugesund 01. april 2025.

    Hva kan næringslivet forvente

    Konseptet er primært utviklet for industriens behov, snarere enn varehandelens.  Handelsbransjen opererer med strengere krav til frekvens og transit tid, mens industrien har behov for pålitelighet og kapasitet over tid.

    • Økt forutsigbarhet
    • Ingen investeringsbarriere
    • Langsiktig kostnadsprofil
    • Muligheter for nullutslipp
    • Lavere samfunnsøkonomisk påvirkning fra en økende lastemengde

    Bærekraft er en stadig viktigere faktor i logistikkbeslutninger. Hele 72 % av vareeiere rapporterer at bærekraft vil påvirke deres fremtidige valg. SeaChange leverer 50 % reduksjon i karbonutslipp til samme pris som før, med ytterligere reduksjonsmuligheter gjennom karbonreduserende drivstoff. Allerede i dag er sjøtransport mellom 35-70% mer energieffektivt enn landtransport.

    Vi bygger ikke bare en transportkorridor – vi skaper et skifte i norsk logistikk mot en mer effektiv, bærekraftig og konkurransedyktig fremtid.

    Martin Torkelsen, CCO i North Sea Container Line

    Målsettingen er å tilby markedet en pålitelig, lønnsom og miljøvennlig løsning, samtidig som dørterskelen for å velge sjøtransport reduseres betraktelig.

    Vil du vite mer om SeaChange, og hvordan konseptet kan bidra til din bedrifts logistikk? Kontakt North Sea Container Line på shortsea@ncl.no

    Om North Sea Container Line

    North Sea Container Line (NCL) er et integrert containerlogistikk-selskap med et stort og godt forbundet nettverk i Europa og Norge. Selskapet opererer et moderne nettverk av linjeskip som kobler norske havner direkte til europeiske knutepunkter, og tilbyr et pålitelig og miljøvennlig alternativ til veitransport.

    Yara Eide
    Illustrasjon: North Sea Container Line

    Med strategiske samarbeidspartnere og fleksible logistikkløsninger bidrar NCL til å styrke sjøtransportens konkurranseevne i den intermodale verdikjeden. Gjennom kontinuerlig innovasjon og digitalisering jobber selskapet for å skape sømløse transporttjenester som reduserer utslipp og fremmer grønn omstilling i næringslivet.

    Les mer på North Sea Container Line