Flytter 800 lastebiler vekk fra veien i Larvik, Oslo og Halden
En prosess som startet høsten 2020 med en henvendelse til Larvik Havn fra Bergene Holm, Norske Skog og Greencarrier med et ønske om å benytte… Les mer »Flytter 800 lastebiler vekk fra veien i Larvik, Oslo og Halden
Hvordan ser fremtidens kontainertransport ut?
DB Schenker, med samarbeidsparnere, planlegger byggingen av et utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til containerfrakt for Ekornes AS. Fartøyet blir det første i sitt slag, og er… Les mer »Hvordan ser fremtidens kontainertransport ut?
Utfordringen med godsoverføring fra vei til sjø
Jeg ser frem til å delta på den 100. årskonferansen til Norsk Skipsmeglerforbund i Stockholm 5-8 mai for å snakke om utfordringen med godsoverføring fra… Les mer »Utfordringen med godsoverføring fra vei til sjø
Shortsea Business HUB på Nor-Shipping
Onsdag 06. April arrangerte Shortsea Promotion Centre en Business HUB med full sal på Nor Shipping. Deltagerene fikk høre om vareeiers rolle i det grønne… Les mer »Shortsea Business HUB på Nor-Shipping
Sjø og bane sliter med et informasjonsgap i konkurransen med veitransporten
Stortinget har som mål å flytte gods fra vei til jernbane og sjø. Men målene og kartet stemmer ikke overens med realitetene for vareieierne. Ny… Les mer »Sjø og bane sliter med et informasjonsgap i konkurransen med veitransporten
Godt samarbeid på Øraterminalen er nøkkelen til effektive operasjoner
En direkte konsekvens av covid-19 er den kraftige kostnadsøkningen for oversjøisk containertransport. Dette påvirker hvordan enkelte varetyper fraktes, stein er eksempel på et sånt produkt.… Les mer »Godt samarbeid på Øraterminalen er nøkkelen til effektive operasjoner
Fersk sjømat sjøveien fra Midt-Norge til Europa
Flere rederier vurderer å gjenoppta sjøfrakt at fersk sjømat fra Midt-Norge, etter at Smyril Line Cargo i oktober satte sin linje i Norge på vent.… Les mer »Fersk sjømat sjøveien fra Midt-Norge til Europa
Moss Havn med 7,7% vekst i antall containere
Totalt ble det fraktet 62.395 TEU (konteiner-ekvivalenter) fraktet over Moss havn i 2021. Dette representerer en vekst på 7,8% sammenlignet med 2020, og er samtidig havnens nest mest aktive år.
Larvik Havn med 7% volumvekst på fergetransport i 2021
2021 var et utfordrende år for Larvik Havn knyttet til containertrafikk. Nedgangen i container ble korrigert med økning i de øvrige varegruppene. Totale driftsinntekter i… Les mer »Larvik Havn med 7% volumvekst på fergetransport i 2021
Bergen Havn med vekst i godsvolum på 3,5%
Den uoversiktelige logistikksituasjon i 2020 fortsatte inn i 2021, med påfølgende store variasjoner fra måned til måned og mellom de forskjellige vare segmentene. Til tross… Les mer »Bergen Havn med vekst i godsvolum på 3,5%