På konferansen i Gøteborg 13nde juni får vi høre fra ledende aktører i hele verdikjeden og hvordan de adresserer bærekraftsutfordringen. I en rekke artikler fremover skal vi kort presentere foredragsholderene, femtemann ut er Senior Business Development Manager for Gothenburg Roro Terminal, David Wallgren.
David Wallgren har jobbet hele sin karriere innen logistikk, i ledende operative og kommersielle roller. Med sin brede erfaring fra rederi, speditør og terminal har han et godt grunnlag for å fremme samarbeid og samhandling i verdikjeden. Han definerer det som et privilegium å være aktiv i logistikkbransjen i 25 år.
Du kan ha de fineste og mest moderne tuggmasters og reachstackers, men hvis ikke sjåføren er motivert og elsker jobben sin, spiller det ingen rolle.
David Wallgren, Senior Business Development Manager,
Gothenburg Roro Terminal
David beskriver seg som en relasjonsorientert person, både i forhold til egne ansatte/kollegaer og kunder. Han finner inspirasjon i kollegaer som vokser og blir tryggere i egen rolle gjennom delegering, tydelig mandat og tilgang på informasjon.
Les også: Møt Linus Ljungmark, Area MD for CMA CGM og Containerships i Scandinavia
-Hvordan engasjement utvikler menneskene rundt meg, og hvordan kolleager blir tryggere i rollen sin gjennom erfaring, er ekstremt viktig for meg. Derfor er «mindset» allerede i starten en faktor som er avgjørende, ikke bare for den enkelte, men for hele laget, sier David.
”Jeg ser klare trender knyttet til bærekraftsutfordringen, behov for standarisering og digitalisering, men også behovet for økt likestilling og foryngelse.”
David Wallgren, Senior Business Development Manager,
Gothenburg Roro Terminal
Kundeforhold basert på langsiktighet og tillit
-Jeg jobber for langsiktige og tillitsbaserte kundeforhold. Vi skal holde våre kundeløfter. Selvfølgelig går ikke alle avtaler sammen fra starten, men ved å bygger en forsyningskjede over tid og med gjensidig tillit, går det som oftest bra, sier David.
De fleste utfordringer oppklares gjennom dialog. Dialog sikrer at du får en klarere forståelse av den andres situasjon, og sjansene for at man lykkes blir desto større.
David Wallgren, Senior Business Development Manager,
Gothenburg Roro Terminal
-Enkle ting som jeg prøver å unngå er å bli sittende fast i endeløse e-postsamtaler. Ta telefonen, bestill et møte, eller enda bedre gå til kundens leverandør. De fleste utfordringer ryddes av veien gjennom dialog, det sikrer at du får en klarere forståelse av den andres situasjon, og sjansene for at vi lykkes blir desto større, sier David.
Les også: Møt Martina Engen, Administrende direktør i DFDS Logistics AS
100 færre tunge lastebiler per dag i sentrum
Terminalselskapet Gothenburg Roro Terminal overtok driften av Arken Intermodal Terminal i desember ifjor. Terminalen brukes til omlasting av containere eller trailere mellom skip, tog og lastebiler, for videre transport inn i det svenske innlandet eller ut i verden.
-Vi er et uavhengig Roro terminalselskap, som tilbyr jernbane/Kombi og Crossdocking terminal i hjertet av Gøteborgs havn. Våre 400 motiverte medarbeidere gjør en fantastisk innsats hver dag på Fartøy og Verftsdrift, sier David.
“Vi tilbyr ikke bare et produkt,
David Wallgren, Senior Business Development Manager, Gothenburg Roro terminal
men også kundetilpassede løsninger”
Arken Intermodal Terminal ble operativ ved årsskiftet 2017/2018. Terminalen erstattet en terminal sentralt i Gøteborg. Flyttingen ga store fordeler i form av høyere kapasitet, bedre geografisk plassering i forhold til industri og en bedre tilpasset vei-infrastruktur. Flyttingen innebar at rundt 100 lastebiler daglig kunne flyttes fra sentrum, noe som ga både kortere køer og lavere utslipp i området.
-Kombinasjonen av Kortsjö og Kombi har vært en investering til rett tid og vi ser allerede økt etterspørsel fra markedet, forteller David.
David Wallgren er foredragsholder på Shortsea Promotion Centre sitt arrangement i Gøteborg 13 juni. David sitt foredrag “Den grønne korridoren” omhandler hvordan Gothenburg Roro terminal på en effektiv måte kombinerer Jernbane og kombi-transporter med nærskipsfart.