På konferansen i Gøteborg 13nde juni får vi høre fra ledende aktører i hele verdikjeden og hvordan de adresserer bærekraftsutfordringen. I en rekke artikler fremover skal vi kort presentere foredragsholderene, fjerdemann ut er Area MD for CMA CGM og Containerships i Scandinavia, Linus Ljungmark.
Linus Ljungmark har jobbet hele sin karriere innen shipping, og har hatt rollen som Area MD for CMA CGM og Containerships i Scandinavia siden 2013.
Fundamentet i hans ledelsesfilosofi er bygd på en organisasjon med tillit til de ansatte. Ansatte som føler seg empowered til å skape endring. Han oppfordrer sine medarbeidere til å fatte sine egne beslutninger. ”Tror du på en lösning så kör!
Clients do not come first. Employees come first
Hans favoritt sitat er ”Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients” (Richard Branson).
– De som jobbar hos oss har tatt mange livsviktige beslutninger i sitt liv; Hvem de skal dele livet med, yrkesvalg, skaffe barn, store livsinvesteringer som f.eks kjøpe hus, osv…. Denne styrken/evnen forsvinner ikke når de går gjennom dørene på kontoret. De er fullt kapable til å ta viktige beslutninger også her – så kör!, forteller Linus.
På fritiden tilbringer Linus tid med barna, spiller golf og sykler mountainbike med venner.
Har du lest denne? Møt Martina Engen fra DFDS Logistics, foredragsholder på konferansen «Skandinavisk fokus på bærekraftig transport»
Better Ways
Ytelse er synonymt med engasjement hos CMA CGM. Better Ways for kunden går paralelt med oppdraget om å utvikle mer rettferdige og balanserte forretningstransaksjoner som respekterer både menneskene og planeten.
CMA CGMs mål er karbonnøytralitet innen 2050. Et kortsiktig mål er å bruke 10 % alternative drivstoff allerede innen 2023. I perioden 2005 til 2015 realiserte CMA CGM-gruppen en forbedring i karboneffektivitet på 50 % målt i TEU-km. I perioden 2015 til 2025 har CMA CGM som mål å redusere utslippene ytterligere med 30 % per TEU transportert.
CMA CGM er i forkant når det kommer til miljømessige og bærekraftige løsninger. CMA CGM har bestilt 22 nye skip som skal gå på metanol, noe Linus er veldig stolt av.
CMA CGM var blant de første som investerte i LNG-fartøy. LNG er ikke et godt nok drivstoff miljømessig, men det er et første steg på reisen mot bærekraftig drivstoff. Nå tar CMA CGM neste steg mot metanol. Innen 2025 vil CMA CGM ha en flåte på minst 100 skip drevet av alternativt drivstoff.
Det føles godt å være i forkant, å være en del av et selskap som driver utviklingen fremover
Linus Ljungmark, Area MD for CMA CGM og Containerships i Scandinavia
Linus Ljungmark er foredragsholder på Shortsea Promotion Centre sitt arrangement i Gøteborg 13 juni. Linus sitt foredrag “From Road to Sea” omhandler utfordringer og muligheter knyttet til å flytte lastebiltransporter gjennom Vest-Sverige fra vei til sjø. Hvert år kjører ca 135.000 lastebiler fram og tilbake gjennom Vest-Sverige på vei til Norge fra Tyskland, Polen og Litauen. Hvorfor går ikke denne transporten sjøveien istedenfor? Hva kreves for å skape endring?
Nysgjerrig på å vite mer om hvordan CMA CGM jobber mot CO2-nøytral transport?