Hopp til innholdet

Konkurransedyktig og miljøvennlig

    Color Carrier

    Siden Color Lines godsferge Color Carrier startet sin rute mellom Oslo og Kiel, har Color Line jobbet for å få på plass en intermodal løsning for forsendelse av semitrailere og containere med tog videre nedover Kontinentet. Den 10. oktober går det første dedikerte Color Line-togavgangen fra Verona.

    I januar startet Color Line opp en egen godslinje mellom Norge og Tyskland. Siden da har selskapet jobbet med å få på en intermodal løsning for forsendelse av semitrailere og containere med tog videre nedover Kontinentet. Color Line opererer nå med en kapasitet totalt 80 avganger i måneden på denne linjen som binder Norge til Kontinentet.

    Det blir stadig viktigere for både oss og våre kunder å velge miljøvennlige løsninger. Kravene som stilles mot oss, som transportørpartner, er å levere tjenester som reduserer CO2-avtrykket til hver enkelt sending. Vi investerer derfor betydelige ressurser i utvikling av miljøvennlige transportløsninger
    Kjell-Arne Eloranta, Managing Director i FREJA Transport & Logistics AS.

    Godstoget som skal frekventere linjen har en kapasitet på 30 vogner. Logistikkselskapet Freja Transport & Logistics på Langhus har allerede sikret seg en tredjedel av disse vognene.

    Les også: På skinner til og fra Italia

    Intermodal løsning for forsendelse av semitrailere og containere med tog

    Intermodale løsninger gir effektiv og miljøvennlig trafikk.(kartkilde: Color Line)

    Color Line har i samarbeid med den tyske transportoperatøren Kombiverkehr, etablert en egen togrute mellom Verona i Italia og Kiel. Den første avgangen er torsdag 10 Oktober klokken 21 fra Verona, med ankomst Oslo søndag 13.10 klokken 16. Motsatt vei blir det avgang fra havnen i Oslo fredag klokken 19 med ankomst Verona tidlig tirsdag morgen.

    Color Line tilbyr også plass på avganger med Kombiverkehr-tog til Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel, og transittiden til disse byene vil være rundt 45 timer fra Oslo.

    Fra jernbanestasjonen i Basel når vi de fleste viktige byer i Frankrike på få timer, noe som er ideelt med tanke på frakt av varer til og fra toget, sier Eloranta.

    Satsningen på et Color Line Cargo -tog på strekningen mellom Kiel og Verona, i samarbeid med blant annet FREJA, er en milepæl i vår strategi i å gjøre Europa lettere tilgjengelig for vår transportører og vareeiere
    Konserndirektør i Color Line Cargo, Terje Røli

    Konkurransedyktig og miljøvennlig

    Kombiverkehr Deutsche Gesellschaft
    Kombiverkehr Deutsche Gesellschaft

    Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal, sier til Finansavisen at han er overbevist om at kombinasjonen av frakt med skip og tog er kommet for å bli, og mener det gir muligheter for betydelig vekst.

    I tillegg til miljøaspektet vil ikke sjåførmangelen i Europa påvirke fraktraten. Color Line har faste dyktige partnere i Norge og Italia som trekker godset til og fra ankomst-/avgangsterminal. Høyere maksgrense gjør at man kan laste 29 tonn pr trailer på tog, mens på vei må vi forholde oss til 24,5 tonn pr trailer som er maksgrensen i store deler av Europa. I tillegg er det strenge regler for søndagskjøring samt andre reguleringer for når tungtransport kan være på veien.

    Prisen skal være 40 prosent lavere sammenliknet med veitransport, samtidig som CO2-avtrykket reduseres med 50 prosent, ifølge Color Line.

    Både miljøhensyn, tidsaspektet og kostnader trekker i favør av denne løsningen
    Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal

    Potensielt store besparelser for Lakseeksporten

    Senter for Innovasjon og Bedriftsøkonomi ved Handelshøgskolen i Bodø beregnet i 2009 besparelsene ved å sende all laks og ørret som skal eksporteres med tog fra nærmeste togterminal til Oslo til vel 110 millioner kroner, eller 42 prosent.

    Denne rapporten så på effektene av den innenlandske transporten, og tallene var basert på volumene for vel ti år siden. Besparelsene er opplagt vesentlig større når ved kombinasjonen av skipstransport til Kiel og togfrakt videre derfra sammenlignet med kostnadene ved trailertransport, forteller Informasjonsdirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen

    «Color Carrier» har en kapasitet på 36.000 trailere årlig basert på tre dobbeltturer med plass til 120 trailere pr. avgang.
    Sammen med dagens cruiseferger som betjener ruten, «Color Fantasy» og «Color Magic», kan rederiet frakte cirka 80.000 trailere årlig mellom Tyskland og Norge. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.