Les intervjuet med CEO i Lineas og hva han mener skal til for å kunne konkurrere med lastebilen på europeisk godstrafikk. Stikkord er kundeorientering, myndighetene som premissegiver og forbedring av kundeopplevelsen.
For å gjøre jernbanen til ryggraden i det europeiske transportnettet, må kjøring av et tog bli så enkelt som å kjøre en lastebil. Konkurransen må skje på samme vilkår som veitransport sier Geert Pauwels, administrerende direktør for jernbanefraktoperatøren Lineas i dette intervjuet med Railfreight
Lineas er en av de største private tog-frakt operatørene i Europa, og tilbyr totale dør-til-dør logistikkløsninger.
Fra overlevelse til kundefokus
I 2015 endret Lineas fokus fra overlevelse til kundefokus. Målet er å levere et så godt jernbaneprodukt at kundene velger jernbane foran vei.
Ett av produktene er «Green Xpress Network», som er et nettverk av direkte ruter mellom Europas økonomiske senter, med kort fremføringstid, høy frekvens og punktlighet. I dette nettverket samlastes mange forskjellig typer gods, stål, kjemiske produkter, paller og containere.
Nøkkelen til suksessen ligger i samlasting, idag kjøres det tog-ruter som utelukkende fokuserer på containere eller kjemikalier, med denne tilnærmingen er det ikke nok volum til å kjøre toget hver dag.
Myndighetene som premissegiver
Myndighetene spiller også en viktig rolle, sier Pauwels. Myndighetene må gi incentiver, slik at kundene er mer tilbøyelige til å velge tog.» Forenkling av regelverket bidrar også til å skifte til jernbane, hevder konsernsjef. «Den administrative byrden er ti ganger høyere for jernbanen enn for veien. Det er dyrt å få lisenser for rullende materiell, og å trene lokførere.»
Forbedring av kundeopplevelsen
Vi vil gjøre ting enda enklere for våre kunder, ved å forbedre hele kundeopplevelsen fra å motta et tilbud for å bestille.» Det må også bli enklere å foreta reservasjoner i siste øyeblikk for en container.
Lineas planlegger iløpet av de neste årene å kunne tilby kundene en track-and-trace-opsjon. «Dette innebærer at kundene vil til enhver tid vite hvor ordren deres befinner seg. Videre vil de i fremtiden kunne få automatiske meldinger når toget ankommer. » Lineas forbedrer sine prosesser gjennom sitt engasjement i det europeiske prosjektet ELETA. ELETA er et innovativt prosjekt som tar sikte på å dele sanntidsinformasjon om Estimated Times of Arrival (ETA) med alle partnere som er involvert i togreiser.
Kilde: Railfreight.com.
Shortsea Promotion Centre Norway er et kompetansesenter for nærskipsfart. Vi fremskaffer og formidler kunnskap som er nyttig i arbeidet med å gjøre sjøtransportens til en større del av verdikjeden.