/Hvordan spare penger og miljøet ved å flytte godsstrømmen
Lastebåt i solnedgang ved Stavangerregionen havn

Hvordan spare penger og miljøet ved å flytte godsstrømmen

Ifølge Are Gråthen i Samskip ligger Risavika perfekt til. De store aktørene er der og det er nok anløp til at det ikke er nødvendig å frakte varer med trailer fra Østlandet. Det er til det beste for miljøet, og det er billigst.

Med mer enn 25 års tilstedeværelse i det norske markedet, har Samskip og Gråthen en klar oppfatning av hva som må til for å skape de beste og mest miljøvennlige løsningene.

– Vi må utfordre fordommene til sjøtransport og gjøre det mer attraktivt for markedet, og vi må bli flinkere til å gå i forbrukerens sko. Samskip sitt konsept er å skape alternativ til biltransport i Europa, og det gjør vi med å bruke den beste kombinasjonen av bil, bane og båt sier Direktør i Samskip Norway, Are Gråthen.

Miljø, sikkerhet og samferdsel

– Å bruke sjøen til transport handler om samfunnsansvar, både når det gjelder miljø, sikkerhet og samferdsel. Flere regioner i Norge, inkludert Stavangerregionen, har for mange biler på veiene.

I tillegg har vi en sosialøkonomisk utfordring med lønn og arbeidsforhold for mange av sjåførene som kjører inn lastebiler over norske grenser, sier Gråthen i det europeiske transportselskapet Samskip.

God posisjon til å påvirke

I dag anslår Gråthen at hele 80 prosent av varestrømmen går inn Oslofjorden, før varene fraktes over fjellet til Vestlandet og til Nord-Norge. Dette er ikke nødvendig, ifølge direktøren.

Risavika-området har et enormt potensial for å påvirke godsstrømmene inn til Norge.
Direktør i Samskip Norway, Are Gråthen

– Det finnes i dag rikelig med avganger på sjøveien hver uke, direkte fra kontinentale havner til vest og nord, sier Gråthen, som mener Risavika havn har en særlig god posisjon til å påvirke godsstrømmene.

Les også: Sømløs overgang fra land- til sjøtransport

– Havnen ligger perfekt til geografisk, aktørene er samlet, det er anløp flere ganger i uken og forholdsvis rimelig å anløpe. Det er daglig ferjeforbindelse til Danmark, det er stor befolkning og mange selskaper som har sitt hovedsete her.

Kostnadseffektive løsninger

Nå må det settes søkelys på frekvens, planlegging og budskap folk forstår, sier den norske Samskip-direktøren.

Hvorfor haster det å frakte poteter fra Belgia, når det ikke haster tilsvarende fra Chile? Haster alt alltid like mye? Det mener ikke vi.
Are Gråthen, Direktør i Samskip Norway

For Samskip handler det ikke om å flytte alt fra vei til sjø, men sy sammen transportløsningen slik at den blir mest mulig kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Se mulighetene

Til dem som måtte kvie seg for å legge om logistikk og rutiner, har Gråthen en klar oppfordring:

– Koronapandemien har lært oss at hvis du må, så får du det til. Må du ha hjemmekontor, så har du hjemmekontor. Må du sende med båt, sender du med båt. Hvis flere tvinger seg selv til å se på mulighetene, vil mange få seg en positiv overraskelse.

Suksess ved bruk av sjøtransport

Et selskap som for alvor har lykkes med bruk av sjøtransport, er den norske nettbutikken Lagerpriser.no. Fra en omsetning på seks millioner kroner i åpningsåret 2018, budsjetterer selskapet 40 millioner i omsetning i år.

I vår flyttet Lagerpriser.no inn i nytt lager nær sjøtransporten. – Westport i Risavika er en god samarbeidspartner og en seriøs aktør, sier daglig leder Kim Moen.
I vår flyttet Lagerpriser.no inn i nytt lager nær sjøtransporten. – Westport i Risavika er en god samarbeidspartner og en seriøs aktør, sier daglig leder Kim Moen.Foto: Schibsted Partnerstudio

De første 18 månedene av driften ble 90 prosent av varene til Lagerpriser.no fraktet med fly.

Vi har lagt vekt på å skape et unikt konsept med større varer og egne merker, med produkter til hjem, hage og friluftsliv. Vi har egne trademarks, avtale med fabrikker i Asia, og vi bidrar også til å designe produkter selv. Å være en del av hele verdikjeden er en viktig årsak til de gode resultatene.
Daglig leder i Lagerpriser.no, Kim Moen

– I vår bransje, nettbutikk, krever det høy startkapital for å starte opp med
sjøtransport alene. Fordelene med flytransport var at vi kunne frakte små volum raskt, men ulempen var store kostnader og miljøaspektet, sier Moen.

– God butikk

I dag er det sjøveien som gjelder for Moen og partner Erik Kristiansen.

Les også: Bærekraftig logistikk fra produksjon til kunde

Nå kommer 95 prosent av varene våre sjøveien. Planleggingen er en utfordring og båtfrakt krever høy omsetning. Men det er mye billigere og sparer miljøet samtidig. Vi er et levende eksempel på at det går an å drive god butikk på denne måten, sier Moen.

Kim Moen (t.v.) og Erik Kristiansen i Lagerpriser.no velger sjøtransport på grunn av kostnad og miljø.
Kim Moen (t.v.) og Erik Kristiansen i Lagerpriser.no velger sjøtransport på grunn av kostnad og miljø.Foto: Schibsted PartnerstudioLes hele

I vår flyttet Lagerpriser.no inn i nytt lager nær sjøtransporten, der de kan se båtene komme inn med nye varer.

– Westport i Risavika er en god samarbeidspartner på terminaltjenester og en seriøs aktør. Vi betaler nok mer enn vi hadde gjort for eksempel på Forus, men samtidig unngår vi jo fraktkostnader fra terminalen.

Les mer om Stavangerregionen Havns terminaler her