Hopp til innholdet

Hvordan ser fremtidens kontainertransport ut?

    utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til containerfrakt

    DB Schenker, med samarbeidsparnere, planlegger byggingen av et utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til containerfrakt for Ekornes AS. Fartøyet blir det første i sitt slag, og er ett eksempel på hvordan sterke partnerskap skaper innovative løsninger for bærekraftig og kostnadseffektive transportløsninger

    DB Schenker offentliggjør nå planen om å drive et nyskapende, nullutslipps kystfartøy til containerfrakt mellom Ikornnes kai i Sykkylven og Ålesund havn på Sunnmøre. Det helelektriske fartøyet har et unikt design, noe som gjør fartøyet til det første i sitt slag i verden.

    DB Schenker planlegger utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til containerfrakt for Ekornes AS
    Signering av intensjonsavtale 05.05
    Foto: Jørn Askvik

    DB Schenker og samarbeidspartnerne – møbelgiganten Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til KONGSBERG og Massterly – signert 05 mai en avtale om forstudier og har dermed tatt de første stegene mot et ambisiøst, felles mål om å erstatte de tradisjonelle feeder-fartøyene som benyttes langs denne strekningen av den norske kystlinjen.

    Feeder rute mellom Ikornes og Ålesund havn

    Det nye autonome, elektriske, containerskipet er ment for kortere strekninger, og utvikles etter Naval Dynamics’ NDS AutoBarge 250-konsept utviklet i samarbeid med KONGSBERG og Massterly.

    Kunder med en visjon er grunnlaget for endring
    Geir Håøy, Daglig leder i Kongsberggruppen ASA

    Fartøyet vil gå mellom Ekornes sin egen havn, på Ikornnes i Sykkylven, til havnen i Ålesund, som igjen betjener de viktigste havnene i Europa. Fraktruten på 43 km (23 nautiske mil) blir unnagjort på tre timer, med en hastighet på 7,7 knop. Fartøyet er 50 meter langt, kan frakte en last på 300 dødvekttonn og er designet fra kjøl og opp for å egne seg best mulig til formålet om autonom drift og nullutslipp. Målet er at fartøyet skal seile uten mannskap, men være overvåket av Massterlys Remote Operation Center (ROC) som er bemannet av sertifiserte navigatører og marineingeniører.