Med økt fokus på forutsigbarhet, bærekraft og fleksibilitet, tilbyr DFDS skreddersydde dør-til-dør-løsninger mellom Norge og Europa. Administrerende direktør Martina Engen og salgsdirektør Bjørn Olav Eikefjord forteller hvordan selskapet kombinerer teknologi, samarbeid og et sterkt europeisk nettverk for å gi kundene en sømløs transportopplevelse – til lands og til sjøs.
I en tid hvor bærekraft, forutsigbarhet og fleksibilitet blir stadig viktigere for transportkjøpere, tar DFDS en tydelig posisjon i markedet med helhetlige logistikkonsepter som kombinerer sjø, vei og jernbane. Stikkordene er samarbeid, teknologi, og et omfattende europeisk nettverk. I dette intervjuet deler den norske ledelsen i DFDS sine tanker om hvordan fremtidens logistikk kan løses smartere – til fordel for både miljøet og kundens bunnlinje.
Én leverandør – hele reisen
DFDS tilbyr helhetlige logistikkløsninger mellom Norge og Europa, med tjenester som kombinerer sjø, vei og jernbane. I sentrum for dette står skreddersydde dør-til-dør-løsninger – der DFDS håndterer hele prosessen fra avsender til mottaker.



– Vi ønsker å være en «one-stop-shop» for logistikk og transport, sier administrerende direktør i DFDS Logistics AS, Martina Engen. – Våre kunder får alt fra henting, frakt og levering til fortolling og dokumenthåndtering, samlet i én løsning. Gjennom vår kundeportal får de sanntidsoversikt og tilgang til alle relevante dokumenter og fakturaer.
Vi ønsker å være en «one-stop-shop» for logistikk og transport
Martina Engen, Adm. Direktør i DFDS Logistics AS
Bjørn Olav Eikefjord, salgsdirektør i DFDS, legger til at fleksibilitet er en viktig del av tilbudet. – Vi kan håndtere alt fra stykkgods og part load til full load, inkludert farlig gods og temperaturregulerte varer. Løsningene våre fungerer på tvers av bransjer og tilpasses sesongvariasjoner og kundens behov.
Sømløshet krever samarbeid og teknologi
For å sikre forutsigbarhet og effektivitet jobber DFDS tett med både egne og eksterne terminaler i Norge og Europa.
– Vi har daglige avganger med egne skip fra kontinentet til Skandinavia, og vi anløper blant annet Fredrikstad og Brevik med egne ruter, forteller Eikefjord. – I tillegg tilbyr vi containertransport til hele Oslofjorden og Vestlandet, noe som gjør oss tilgjengelige for store deler av det norske markedet.
Det handler ikke bare om å frakte varer, men å finne de riktige løsningene.
Martina Engen, Adm. Direktør DFDS Logistics AS
Et viktig verktøy er den integrerte kundeportalen, som kobles direkte til systemene på skip og terminaler. – Kundene får sanntidsdata rett i portalen, slik at de til enhver tid har oversikt over hvor godset er, sier han.
Et konkret eksempel på hvordan dette fungerer i praksis, er samarbeidet med Norske Porter. Selskapet hadde tidligere utfordringer med forsinkelser og kostnader ved veitransport. Ved å gå over til shortsea-løsning med DFDS, ble varene samlet i trailere og fraktet sjøveien fra Ghent til Brevik, med videre distribusjon til Larvik. Resultatet var lavere kostnader, mer forutsigbare leveranser og en betydelig reduksjon i utslipp.

– Dette er et godt eksempel på hvordan vi jobber som en aktiv rådgiver for kundene våre, sier Engen. – Det handler ikke bare om å frakte varer, men å finne de riktige løsningene.
Et grønt løft i praksis
DFDS har satt bærekraft høyt på agendaen og jobber målrettet for å redusere klimaavtrykket i hele transportkjeden.
– Vi har allerede flere tiltak i drift, som bruk av biofuel, «slow steaming», elektriske lastebiler og landstrøm i havner, sier Martina Engen. – I tillegg har vi solceller på de fleste lagerbygg og er i gang med å elektrifisere våre terminaler. Langsiktig ser vi på fartøy med alternativt drivstoff.
Et godt eksempel på hvordan bærekraftige løsninger skapes i samarbeid med kundene, er partnerskapet med Norske Skog. Siden 1991 har DFDS transportert store volumer papirprodukter fra Skogn til markedene i Europa.
Når utslippskostnader og avgifter knyttet til CO₂ øker, vil de mest bærekraftige løsningene også bli de mest kostnadseffektive
Bjørn Olav Eikefjord, Director of Sales & Business Development DFDS Logisticss AS
Norske Skog har satt seg som mål å oppnå nettonullutslipp innen 2050. For å nå dette målet må de redusere klimagassutslippene i hele verdikjeden. Norske Skog henvendte seg til DFDS for hjelp til å finne måter å forbedre bærekraften i sine transport- og forsyningskjedeløsninger på. Sammen har partene identifisert flere felles grep for å redusere utslipp – som motoroptimalisering, ny skrogbehandling og elektriske gaffeltrucker om bord. som reduserer de absolutte klimagassutslippene med opptil 15 % i 2024. I løpet av de neste fire årene vil partene utforske flere grep for å redusere utslippene ytterligere.
– Når utslippskostnader og avgifter knyttet til CO₂ øker, vil de mest bærekraftige løsningene også bli de mest kostnadseffektive, sier Bjørn Olav Eikefjord.

Foto: DFDS Logistics

Foto: DFDS Logistics
Budskapet til norske transportkjøpere er tydelig: Å gå fra vei til sjø kan gi betydelige miljøfordeler og kostnadsbesparelser i tillegg til en bedre forutsigbarhet. Shortsea-lasten skal gå færrest mulig kilometer på vei, kun fra nærmeste havn til leveringssted. Dette bidrar til bedre planlegging og mindre forsinkelser sammenliknet med veitransport.
Å gå fra vei til sjø kan gi bedre forutsigbarhet, lavere kostnader og redusert miljøpåvirkning.
– Vår styrke er ikke bare det store nettverket i Europa, men alle de dyktige menneskene bak løsningene, avslutter Engen. – Med DFDS får man en sømløs, pålitelig og bærekraftig transportopplevelse – med global rekkevidde og lokal tilstedeværelse.