Hopp til innholdet

Har en kraftig agenda for nærskipsfarten

    Jørn M. Askvik har snart vært ni måneder i jobben som daglig leder for Shortsea Promotion Center Norway, SPC-N, kontoret som promoterer nærskipsfart. Og i løpet av den tiden, har han fått mange ideer om hva agendaen bør være, for å sikre at mest mulig gods går sjøveien til og fra Norge.

    Intervjuet finner du i sin helhet på Moderne Transport sine sider.

    Askvik har ledererfaring fra logistikk og luftfart innenfor kommersielle og finansielle roller – blant annet fra tidligere Nor-Cargo Thermo (nå Bring Frigoscandia), Avinor og gründerselskapet BB Computerteknikk. På begynnelsen av året tok han på seg en kjempeoppgave, som krever samarbeid med mange aktører på mange fronter.

    Oppfordret av havnesjef

    – Jeg har lang erfaring fra å drive endringsledelse relatert til kundeorientering og innovasjon, forteller han til Moderne Transport. Han fortsetter:

    – En tidligere kollega fra Avinor, som nå er havnesjef i Moss – Øystein Høsteland Sundby – fortalte meg om jobben over en middag. Han tipset Maritimt Forum. Prosessen var basert på nettverk og tips fra bransjen. Det som gjorde meg interessert, var utfordringen til å være med å stimulere til økt bruk av sjøtransport. Basert på det jeg visste om maritim sektor fra tidligere erfaringer, og det jeg ble fortalt i prosessen. Kombinasjonen av å utvikle et marked kombinert med samfunnsperspektivet som blant annet inkluderer hvordan skiftet som er ønsket kan stimuleres, forteller Askvik.

    Jobber videre

    – Når en ny leder tiltrer, endres ofte ting. Hva er det du har satt i gang etter at daglig leder Hans Kristian Haram forlot skuta?

    – Å ha fokus på vareeier-dialog, styrke samarbeidet med Europa – vareeiere, rederier, havner og de andre Shortsea Promotion-kontorene, samt å modernisere systemsiden, svarer Askvik.

    Skal etablere aktiv vareeier-dialog

    – Er det noen spennende prosjekter på gang?

    – Vi lanserer nye websider, har satt i gang et samarbeidsprosjekt med SPC-Sverige og Tyskland. Jeg ønsker også en mer aktiv rolle inn mot European Shortsea Network (ESN). Målet er å etablere konstruktive vareeier-dialoger relatert til konkrete muligheter og økende inngående kontakt fra havner og rederier i Europa. Ser også på å skape en arena for vareeier-dialog i mer spisse forum – mer konkrete tiltak og handlinger, forklarer Jørn M. Askivik.

    Oppdaterte ruter

    – Shortsea Schedules var en populær tjeneste. Fortsetter denne?

    – Shortsea Schedules er en populær tjeneste. Denne fortsetter og vil inkludere flere partnere i tiden som kommer, svarer han.

    Les hele intervjuet her
    Artikkelen er gjengitt fra Moderne Transport, artikkel forfatter er Tove Irén Becker.