Forutsigbar og effektiv logistikk sikrer presise kundeleveranser og er helt avgjørende for logistikkgiganten DHL. Stabiliteten og forutsigbarheten til Color Line er hovedårsaken til at DHL har erstattet asfalt med sjøveien.
Klokka nærmer seg 09.00. DHL er på plass ved lastestedet i Hamburg, godset består av postsendinger for Deutsche Post DHL Group (DPDHL). En time senere begynner traileren å rulle nordover.
Pålitelig og god løsning
I Kiel ligger Color Line og venter på det tidssensitive godset. Skipet har avgangstid fra Kiel klokken 14.00. DHL-bilen fra Hamburg dukker opp to timer i forkant.
Les mer om Color Line Cargo her!
– En ting er å få med tralla, også om man skulle være noen minutter forsinket. En annen ting er å ha den raskt tilgjengelig når skipet ankommer Oslo. Her har Color Line gjort noen tilpasninger slik at begge hensyn ivaretas – noe som medfører at vi får en veldig pålitelig og god løsning, sier Melberg.
Å laste og levere gods til rett tid, er en nødvendighet. For DHL sin del må postsendingene være fremme ved første lossested på Lørenskog rett etter lunsj dagen etter.
Det er helt avgjørende at vi leverer presist. Color Line gir oss en stabil og forutsigbar løsning hvor vi kommer til kunden nesten like presis som ei klokke.
Bjørn Vidar Melberg, Trade Lane Manager i DHL Global Forwarding Freight
– Vi har kjørt gods for DPDHL til Posten Norge over lang tid. Men fra begynnelsen av oktober i fjor begynte vi med en løsning via skipet fra Kiel til Oslo, forteller Bjørn Vidar Melberg, Trade Lane Manager i DHL Global Forwarding Freight.
Fire grunner til forutsigbarheten Oslo-Kiel
Kaptein Christoffer Wabø, i Color. Line, oppgir fire grunner til at Color Magic og Color Fantasy leverer så stor forutsigbarhet:
- Størrelsen på skipene. De var verdens største Ro-pax da de ble bygget – og er det fortsatt.
- Ca. 80 prosent av ruten går på beskyttet farvann. Ingen værkanselleringer siden de startet opp.
- Har fire timer i havn hver dag, har mulighet til å ta igjen forsinkelser.
- Skipene har tilstrekkelig reserver på motorkraft under alle værforhold, og er utstyrt med gode stabiliseringssystemer. Det er komforten om bord for gjester og sjåfører som begrenser hastigheten, ikke skipets kapasiteter.
700 trailere i måneden
– Color Line er en rask og viktig fartsåre mellom Norge og Europa. Vi kjører selvfølgelig flere ulike ruter for våre kunder, men mange av bilene går via sjøveien. En ting er Kiel-Oslo, men SuperSpeed-fergene til og fra Danmark som går Larvik og Kristiansand er definitivt også viktige for oss, sier Melberg.
FREJA er den største cargo-kunden til Color Line, og sender rundt 700 trailere månedlig til og fra Kiel.
– Det er mange grunner til at vi velger Color Line. For det første er det veldig miljøvennlig og den lengste fergestrekningen vi klarer å komme til kontinentet på fra Norge. En annen årsak er at Color Line er utrolig punktlig. I tillegg har de verdens største cruiseskip med cargo-dekk, samt denne muligheten med Color Carrier som også tar en del farlig gods som ikke går på passasjerskipene. Så totalkonseptet blir meget bra, sier Geir Kluge Heiermo, Director Sales & Marketing i FREJA.
Natten har passert, og Color Line-skipet skimtes i horisonten når morgenen slipper taket på Hjortneskaia. Skipet ankommer Oslo i.h.t. til oppsatt ankomsttid. DHL står allerede klare til å hente posttralla for å rekke fristen kl 12:30.
– Det er helt avgjørende at vi leverer presist. Color Line gir oss en stabil og forutsigbar løsning hvor vi kommer til kunden nesten like presis som ei klokke, forteller Melberg.