Med en strategisk beliggenhet på Østlandet og en klar visjon for bærekraftig vekst, jobber Drammen havn aktivt for å tilrettelegge for effektive logistikk- og transportløsninger som støtter næringslivet, og bidrar til regional og nasjonal verdiskaping.
Modellen til Drammen havn er å inngå samarbeid med aktører som ønsker å forbedre logistikken til sin bedrift. Et eksempel er Norgips som flyttet transporten fra vei til sjø og jernbane som et virkemiddel for å oppnå redusert miljøavtrykk.
Med en sentral beliggenhet på Østlandet, og sterke sjøforbindelser til Europa og verden tilbyr havnen en ideell lokasjon for næringsaktører som ønsker å kombinere sjøtransport med andre transportformer. Med jernbanespor få meter fra kaien, kan aktører fra hele landet, som f.eks Ranheim Paper & Boards i Trondheim, som benytter jernbane til Drammen, sømløst fortsette videre med sjøveien til Hamburg.
Tilrettelegging for bærekraftig transport
Drammen havn arbeider aktivt med å flytte gods fra vei til sjø og bane, en strategi som både reduserer CO₂-utslipp og styrker sjøtransportens posisjon i logistikkbransjen. Samarbeidet med Ranheim Paper & Boards hvor logistikkløsningen benytter jernbane og sjøtransport har redusert årlige trailertransporter med 14.000, som igjen har kuttet utslippene med 600 tonn CO₂.
Vi har tilrettelagt for en sømløs overgang mellom sjø- og jernbanetransport for containere og semihengere. Fra Drammen har vi tilgang til alle de store Europeiske havnene og bare 200 meter fra kaikanten har vi syv jernbanespor med forbindelse til Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger
Ivar Vannebo, Assisterende havnedirektør i Drammen Havn
Havnen er Norges ledende havn for bilimport, med en markedsandel på 70 prosent. Målet er å øke dette til 90 prosent, samtidig som man styrker kapasiteten for bulk, stykkgods, containere og prosjektlast. Drammen havn ser også økning innenfor sirkulære varestrømmer og tilrettelegger for bedrifter som fokuserer på resirkulering og gjenbruk.
For å møte fremtidige behov, utvider Drammen havn sine arealer med 120 mål, hvorav 30 mål allerede er under utvikling. Dette gir økt kapasitet for lagring, distribusjon og varehåndtering, noe som gjør havnen til en attraktiv samarbeidspartner for næringslivet.
Les også: Her får du en grønn og bærekraftig logistikk som kombinerer sjø og jernbane
Havnen har ambisiøse mål om å oppnå netto nullutslipp innen 2030. Dette inkluderer utskifting av utstyr (bl.a elektrifisering av maskiner, landstrøm), implementering av miljørabatter (implementert på skip som benytter landstrøm), det investeres også i infrastruktur som høyspentanlegg og ladestasjoner for å støtte overgangen til elektriske og lavutslippskjøretøy.
Innovasjon og teknologiutvikling
Innovasjon står sentralt i Drammen havns utviklingsarbeid. Noe samarbeidet med oppstartsselskapet Granfoss er et godt eksempel på. Granfoss utvikler et komplett system for undervannsmudring ved bruk av autonome roboter. Havnen setter av egne arealer til prosjektet som et ledd i arbeidet med å tilrettelegge for fremtidige effektive og bærekraftige mudrings-/vedlikeholdsoperasjoner.
Som en av fire europeiske havner deltar Drammen havn også i et autonomt multimodal-prosjekt Smart Maritime and Underwater Guardian (SMAUG) som utforsker løsninger for transport og logistikk ved bruk av ny teknologi og kontrollsystemer for autonome kjøretøy.
Sammen skal vi jobbe med avansert undervannsdeteksjon gjennom å utvikle et integrert system som benytter innovativ teknologi og samler data for risiko- og trusselkartlegging.
Morten Hansen, havneinspektør i Drammen Havn
Drammen havn som drivkraft for næringsutvikling
Drammen havn posisjonerer seg som en ledende aktør innen bærekraftig logistikk, både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom å kombinere sjøtransport med jernbane og vei, skaper havnen effektive intermodale løsninger som bidrar til økt konkurransekraft for næringslivet.
Med klare mål for innovasjon, bærekraft og samarbeid, fortsetter Drammen havn å være en katalysator for næringslivet, tilpasset både dagens og fremtidens behov.
Les mer her: Vil løse global utfordring med ny banebrytende mudringsteknologi