Eigersund Næring og Havn KF deltar i det EU-finansierte prosjektet REDII Ports for å fremme grønn energiutvikling i havner. Med etableringen av et hydrogenanlegg på Kaupanes og mulighetsstudier innen grønn metanol, posisjonerer Eigersund seg som en sentral aktør i arbeidet med å utvikle bærekraftige energiløsninger og redusere utslipp i Nordsjøregionen.
Det EU-finansierte prosjektet Renewable Energy Development and Intelligent Implementation in Ports (REDII Ports) har som mål å fremme grønn omstilling i havner i Nordsjøregionen. Dette inkluderer å finne lokale ressurser som kan brukes, identifisere behov og muligheter, og undersøke potensialet for handel med fornybar energi.
Prosjektdeltakelsen er et viktig steg i Eigersunds langsiktige strategi for å utvikle havnen som en sentral aktør innenfor sirkulærøkonomi og bærekraftig energi.
Hydrogenanlegget på Kaupanes som inngangsbillett
Eigersund Næring og Havn fikk plass i REDII Ports-prosjektet blant annet på grunn av etableringen av hydrogenanlegget på Kaupanes. Anlegget, som er en del av Horizon 2020-prosjektet ROBINSON, ble lansert i februar 2024 og har en kapasitet på 135-140 tonn komprimert hydrogen per år. Dette anlegget har allerede vist potensialet for produksjon av grønt hydrogen lokalt, noe som gir Eigersund en sterk posisjon i prosjektet.
Pilotprosjekter: Fokus på hydrogen og grønn metanol
Som en del av REDII Ports har Eigersund Næring og Havn fokusert på to spesifikke pilotprosjekter:
- Studie av hydrogenproduksjon: Denne studien ser på hvordan eksisterende infrastruktur kan optimaliseres for å produsere hydrogen basert på fornybare ressurser.
- Mulighetsstudie for produksjon av grønn metanol: Det er gjennomført en forstudie om produksjon og opptak av grønn metanol. Studien omfattet både E-metanol og biometanol og kartlegger lokale ressurser som CO2 fra fiskeriindustrien og flis til biometanol.
Mulighetsstudien konkluderer med at Egersund havn har potensial til å produsere opptil 11 000 tonn grønn metanol årlig – tilsvarende drivstofforbruket til ett containerskip. Utfordringer som sesongmessige variasjoner i CO2-tilgang og behovet for å øke kapasiteten til hydrogenproduksjonen ble fremhevet. For biometanol er tilgang til flis en utfordring på grunn av sterk konkurranse og prisvariasjoner.
En viktig del av prosjektet har vært gjennomføringen av en materialstrømsanalyse (MFA), som tar sikte på å kartlegge overskuddsmaterialer i havneområder og deres industrielle omland. Analysen, som dekker havnene i Egersund (Norge), Skagen (Danmark) og Zwolle (Nederland), gir innsikt i ineffektiviteter og identifiserer muligheter for å redusere avfall og forlenge levetiden til materialer.
Grunnlag for informerte beslutninger
REDII prosjektet har som mål å legge grunnlaget for informerte beslutninger om hvordan fremme bruken av fornybar energi. Prosjektet vektlegger fem energialternativer som er relevant for havnesamfunn:
- Elektrisitet (landstrøm, vannkraft, batterier)
- Vindkraft, slusekraft, tidevannskraft og solenergi
- Biodiesel
- Hydrogen
- Ammoniakk og metanol
Ved å utnytte lokale ressurser, fremme teknisk gjennomførbare løsninger og redusere produksjonskostnader over tid, kan havner som Egersund bidra til en mer bærekraftig maritim sektor.
Veien videre
Gjennom samarbeid med internasjonale partnere, lokal kunnskap og avanserte analyser jobber Eigersund Næring og havn mot en fremtid med lavere utslipp og økt bruk av fornybare energikilder. Resultatene fra prosjektet vil bidra til å akselerere overgangen til en mer bærekraftig og sirkulær havneindustri.