I mai, skal etter planen, Fjord Lines splitter nye katamaran FSTR, settes i drift på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Rutetid med 1 200 passasjerer, 404 personbiler og 36 lastebiler ombord er på 2 timer og 15 minutter.
I mai skal Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, etter planen settes i drift på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Det avhenger selvsagt av smittesituasjonen og at norske myndigheter igjen har åpnet for inn- og utreise på det tidspunktet.
På den nye katamaranen vil Fjord Line avsette god plass til sine fraktkunder, også i høysesongen.
Fraktdirektør i Fjord Line, Claus Riis
Fjord Lines nye hurtiggående katamaran, som også har mulighet til å frakte tungtransport, vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med tidligere.
Hurtig alternativ for godstransport
I tillegg til passasjerer og personbiler kan Fjord FSTR, i motsetning til sin forgjenger også medbringe gods på turen over Skagerrak. Med seks daglige avganger i høysesongen og plass til opp mot 30 lastebiler bidrar Fjord FSTR med en vesentlig kapasitetsøkning, og et hurtig alternativ for godstransport.
Fakta om Fjord FSTR
Levert: | Mars 2021 |
Lengde: | 110 meter |
Bredde: | 31 meter |
Marsjfart: | 37 knop |
Kapasitet: | 1 200 passasjerer, 410 biler og 36 lastebiler |
Bruttotonn: | 11 888 |
Rutetid: | 2 timer og 15 minutter |