Hopp til innholdet

Den raskeste veien mellom Kristiansand og Hirtshals

    Fjord Lines nye hurtiggående katamaran, som også har mulighet til å frakte tungtransport, vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med tidligere.

    I mai, skal etter planen, Fjord Lines splitter nye katamaran FSTR, settes i drift på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Rutetid med 1 200 passasjerer, 404 personbiler og 36 lastebiler ombord er på 2 timer og 15 minutter.

    I  mai skal Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, etter planen settes i drift på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Det avhenger selvsagt av smittesituasjonen og at norske myndigheter igjen har åpnet for inn- og utreise på det tidspunktet.

    På den nye katamaranen vil Fjord Line avsette god plass til sine fraktkunder, også i høysesongen.
    Fraktdirektør i Fjord Line, Claus Riis

    Fjord Lines nye hurtiggående katamaran, som også har mulighet til å frakte tungtransport, vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med tidligere.

    Hurtig alternativ for godstransport

    I tillegg til passasjerer og personbiler kan Fjord FSTR, i motsetning til sin forgjenger også medbringe gods på turen over Skagerrak. Med seks daglige avganger i høysesongen og plass til opp mot 30 lastebiler bidrar Fjord FSTR med en vesentlig kapasitetsøkning, og et hurtig alternativ for godstransport.

    Fakta om Fjord FSTR

    Levert:Mars 2021
    Lengde:110 meter
    Bredde:31 meter
    Marsjfart:37 knop
    Kapasitet:1 200 passasjerer, 410 biler
    og 36 lastebiler
    Bruttotonn:11 888
    Rutetid:2 timer og 15 minutter