Hopp til innholdet

COLOR HYBRID KÅRET TIL “SHIP OF THE YEAR” 2019

    – Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under
    seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

    Det grønne skiftet på havet

    – Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbilrevolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs. Vi har en stolt tradisjon som sjøfartsnasjon, og med satsingen på grønn skipsfart skal vi sikre oss lederposisjonen inn i lavutslippssamfunnet, sa statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn under prisoverrekkelsen.

    – Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbilrevolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs.

    Ship of the Year

    Den prestisjetunge prisen «Ship of the Year» deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. Konsernsjef, Trond Kleivdal i Color Line tok imot prisen på vegne av selskapet. – Først og fremst ønsker vi å takke for utnevnelsen til årets skip. Dette er en pris vi verdsetter høyt og er stolte og glade over å få, sa Trond Kleivdal, som la til at byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Over 70% av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge.

    Hovedaktørene som hedres med prisen Ship of the Year, er aktører som på hvert sitt område representerer noe av det ypperste maritim næring har å by på i Norge. Fosen Yard AS med sin ekspertise på design av ro-pax, Ulstein Verft AS som i generasjoner har bygget fartøy av høy kvalitet, og Color Line som har fraktet millioner av passasjerer, biler og gods mellom våre naboland. I tillegg hedres Sandefjord kommune for å sette klare miljøkrav som skaper innovasjon i maritim sektor og reduserte klimautslipp.

    Juryen har bestått av:

    • Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund
    • Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef – Maritim bransjeforening i Norsk Industri
    • Gustav Erik Blaalid, ansvarlig redaktør i Skipsrevyen – og juryleder

    Viktig for den maritime klyngen

    – Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group. Color Hybrid er med sine grønne og miljøvennlige løsninger et svært viktig prosjekt både for oss og for den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, og vi ser frem til å levere det fremtidsrettede skipet Color Hybrid til rederiet, sier Ulstein. Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor. Jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad er fredag 26. juli.

    – Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende

    Ringvirkninger og andre samfunnseffekter for byggingen av Color Hybrid. Se rapporten fra Menon Economic

    Fakta om MS Color Hybrid

    Antall passasjerer220
    Mannskap100
    Antall biler500
    Ytre målLengde 160 meter, bredde 27,1 meter, 
    dyptgående 6 meter
    BatteripakkeCa 5 MWh (mega-watt-time) tilsvarer ca 60 min
    manøvrering og seiling i hastigheter på 0-12 knop.
    Byggestart2017
    Operativ2019
    Stikkord: