Viscaria-gruven i Nord-Sverige er i ferd med å gjenåpnes for å møte den økende etterspørselen etter kobber, drevet av global elektrifisering og grønn industri. Når full kapasitet nås iløpet av 2027, vil gruven produsere 30 000 tonn kobber årlig, og frakte verdifulle mineraler via miljøvennlig sjøtransport fra Narvik Havn – Europas største jernmalmeksporthavn.
Kobber er en kritisk ressurs som muliggjør elektrifisering, digitalisering og fornybar energi. Takket være sine unike egenskaper – som elektrisk og termisk ledningsevne, korrosjonsmotstand og formbarhet – spiller kobber en sentral rolle i flere bransjer:
- Elektrisitet og elektronikk: Ledninger, kabler, transformatorer og kretskort.
- Bygg og anlegg: Rør, tak og fasadekledning.
- Transport: Bilindustriens ledningsnett, motorer og batterier – spesielt i elbiler.
- Industrielt maskineri: Varmevekslere og motorer.
- Fornybar energi: Vindturbiner, solcellepaneler og energilagring.
- Forbrukerprodukter: Kjøkkenutstyr, mynter og antimikrobielle overflater.
Behovet for kobber vokser raskt globalt, drevet av elektrifisering og grønn industri. Innen 2030 anslås det en mangel på hele 10 millioner tonn kobber. For Europa er en pålitelig og kortreist forsyningskjede essensiell for å sikre konkurransekraft og bærekraftige leveranser.
En strategisk satsing
Viscaria AB gjenåpner Viscaria-gruven i Kiruna i Nord-Sverige, som ved full drift vil produsere 30 000 tonn kobber årlig. Dette gjør den til Sveriges nest største kobbergruve. Gruven, som også utvinner jernmalm, blir en nøkkelkilde for europeisk industri og teknologi.
Årlig leveranse av 450 000–500 000 tonn jernmalmkonsentrat vil skje via:
- Malmbanen og Ofotbanen til Narvik havn.
- Eksport til smelteverk i Europa, Nord-Amerika og resten av verden.
Gruven er planlagt å starte opp høsten 2026, med én daglig malmtogavgang og to ukentlige kobbertogavganger gjennom Narvik i løpet av 2027
Transport av kobber og jernmalm via sjøveien reduserer CO₂-utslipp sammenlignet med veitransport, samtidig som det øker transportkapasiteten for tunge varer. Denne løsningen sikrer også pålitelighet og kostnadseffektivitet over lange avstander, noe som gjør sjøtransport til et konkurransedyktig alternativ for tung logistikk.
Et strategisk knutepunkt for fremtidige bærekraftige forsyningskjeder og grønn industri
Som Europas største eksporthavn for jernmalm er Narvik Havn KF en nøkkelaktør i regionens logistikk. Havnen er isfri, har helårsdrift og ingen dybdebegrensninger, noe som gjør den ideell for håndtering av tunge mineralressurser.
-Med sin strategiske beliggenhet, viser Narvik havn hvordan nordiske havner kan være nøkkelspillere i overgangen til bærekraftige forsyningskjeder. Dette styrker forsyningssikkerheten, reduserer avhengigheten av fjerne markeder og skaper bærekraftige transportkorridorer mellom Sverige, Norge og verden, sier Børge Edvardsen Klingan.
Havnens beliggenhet og kapasitet er avgjørende for å støtte Viscarias ambisiøse planer. Samarbeidet styrker sjøtransport som det bærekraftige alternativet for å sikre globale forsyningskjeder.
Sammen med Narvik Bulk Terminal AS bidrar havnen til effektiv utskiping av kobber og jernmalm via Skarvenes kai. Gjennom tilkoblingen til den elektrifiserte Ofotbanen sikres en miljøvennlig transportkorridor som styrker bærekraftige logistikkløsninger og reduserer klimafotavtrykket i regionen.
Havnen er også en en del av ScanMed-korridoren (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor)noe som gir store muligheter for sjømatnæringen og godstransport i Nord-Norge. Fersk fisk får forkjørsrett hele veien til Italia, som igjen sikrer raskere og mer effektiv tilgang til nye, kjøpesterke markeder i Europa. Dette styrker konkurransekraften, åpner nye eksportmuligheter og bidrar til bærekraftige transportløsninger gjennom prioritert bruk av jernbane og sjø.
I tillegg til ScanMed, så inngår Narvik havn og Ofotbanen i EU sitt kjernenettverk TEN – T Core Network (Trans European Network-Transport). Kartet viser TEN-T core and comprehensive network.
Med økende behov for grønn industri og bærekraftige leveranser befester sjøtransport sin rolle i den intermodale verdikjeden.
Om Narvik havn
Narvik Havn er en av Norges største havner målt i tonnasje og fungerer som et internasjonalt logistikk-knutepunkt i Nord-Norge. Havnen er spesielt viktig for transport av fisk og dagligvarer, som fraktes med jernbane gjennom Sverige via Ofotbanen til Narvik, og for malm og mineraler på Nordkalotten.
Havnen har i tillegg opplevd en økning i cruiseanløp, med 45 anløp i 2024, forventer vekst til 65 anløp i 2025 og 85 anløp i 2026.
For ytterligere informasjon kontakt Narvik Havn på telefon 76 95 03 70 eller e-post firmapost@narvikhavn.no.