ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Fosfat i særegent skipsdesign

Den 30. april 2017 hadde «Egbert Wagenborg» sin jomfrutur fra Delfzijl i Nederland, og fredag 6. oktober anløp det særegne og innovative bulkskipet Yara Porsgrunn sine kaier for å losse fosfat.

​- «Egbert Wagenborg» er bygget på Royal Niestern Sander skipsverft i Delfzijl i Nederland. Skipsverftet ligger på innsiden av dikene og slusene, og skipet er maksimalt dimensjonert for hva som er mulig å bygge på verftet: 150m langt, 16m bredt, med en dybde på maks 8,6m, opplyser Grenland Havn, og fortsetter:

- Designet er både særegent og innovativt til bulkskip å være. Rederiet kaller skipstypen Easymax. Dette fordi skipet overgår andre skip med tilsvarende størrelser i lasteinntak og fleksibilitet. Skip i Easymax-serien kan seile worldwide, inkludert Østersjøen, Nordsjøen, Middelhavet, St. Lawrence kanalen, Panamakanalen og Suezkanalen.

Grenland Havn forteller videre at fordelene ved skipet er mange. Det har styrhus og mannskapsfasiliteter i front, slik at det kan utnytte lastekapasiteten på de like store og rektangulære lasterommene maksimalt. Det blir heller ingen siktbegrensninger i forhold til høyden på lasten i lasterommene.

Skipet er designet på en måte som bidrar til lavere luftmotstand, lavere tyngdepunkt, bedre stabilitet, lavere tonnasje og økt lastekapasitet. Utforming av lasterommene og minimalt med utstyr i lasterommene bidrar også til lettere og rimeligere skip som er enklere å operere og vedlikeholde.

Easymax-skipene til Wagenborg har i tillegg til optimalisert lasteevne, også et meget energieffektivt fremdriftsmaskineri som sammen med skrogets utforming bidrar til meget lavt drivstofforbruk, avslutter Grenland Havn.

AVBILDET:  «Egbert Wagenborg». Foto: Grenland Havn.

Nyhetsemner:  Grenland , Havn , Nybygg
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab